1. Suwalskie Teatr-Akcje. Festiwal PoRuszeń to 7 dni niezwykłych wydarzeń artystycznych: spektakli, koncertów, warsztatów, paneli dyskusyjnych, inspirujących spotkań. W tym rejonie Polski jest to jedno z największych tego typu przedsięwzięć, wszystko zostało zorganizowane oddolnie, z inicjatywy lokalnych aktywistów, mieszkańców i członków Stowarzyszenia Aktywności Społeczno-Artystycznej Nie Po Drodze. Wstęp na wszystkie spektakle, koncerty, warsztaty – WOLNY!

Festiwal częściowo fundowany jest ze środków pozyskanych z dotacji Urzędu Miasta, wsparcia sponsorów, a częściowo z akcji crowdfundingowej, która została zrealizowana przez stowarzyszenie na platformie społecznościowej Polak Potrafi. W akcji zbierania pieniędzy na festiwal udało się pozyskać od darczyńców, entuzjastów festiwalu ponad 9 tys. złotych.

W tym roku przygotowanych zostało 15 wydarzeń, w których skład wchodzą występy takich gwiazd jak Jan Peszek. „Scenariusz dla nieistniejącego, lecz możliwego aktora instrumentalnego” powstał w 1963 roku w ciągu kilku dni, ale przez długie lata nie był wykonywany, co zresztą kompozytor jakby przewidział nadając mu charakterystyczne dopełnienie. (…) Pisząc „Scenariusz” i dopełniając go elementami dramaturgicznymi Schaeffer od razu myślał o wykonawcy; był nim Jan Peszek. Kompozytor pilnie obserwował aktora i „układał” mu rolę niejako na przyszłość. Prawykonanie „Scenariusza” odbyło się dopiero po latach, gdy Peszek stał się aktorem innego już typu, w pełni odpowiedzialnym za sceniczny, słowny i interpretatorski kształt powierzonego mu dzieła. W osobie Jana Peszka „Scenariusz” znalazł interpretatora jedynego i najwłaściwszego. Pasja, z jaką Schaeffer mówi o życiu i sztuce udziela się publiczności. „Scenariusz” miał zawsze powodzenie, jest to dla audytorium wielka przygoda poznawcza i intelektualna.

Zaistnieje również poruszająca opowieść w wykonaniu Carl Swift pt. “Matka Mejra i jej dzieci”. Tytułowa Matka Mejra, muzułmanka z Bośni, która w roku 1992 straciła podczas wojny syna i córkę, towarzyszy doktor Ewie z codzienną pomocą, nacechowaną jednak permanentnym oczekiwaniem na odnalezienie szkieletów swoich najbliższych.

Monodram rzuca światło na heroiczną „walkę z żywymi o prawa zmarłych”. Traktuje o naszej bezgranicznej pamięci o najbliższych, ale też o potrzebie złożenia ich w grobie i uwolnieniu się od żałoby. Spektakl ten jest wołaniem o sprawiedliwość wobec niewinnych, wobec ofiar i zapomnianych. Mówi o okrucieństwach popełnianych dawniej i obecnie na całym świecie, a nam żyjącym we Wspólnej Europie, przypomina też o demonach kryjących się w dziejach naszego kontynentu.

 

Przedstawicielem nurtu teatru tańca będzie występ w reżyserii Macieja Kuźminskiego z pokazami ”Różnica” i „Powtórzenie”, które stanowią dyptyk dotyczący zagadnienia tożsamości ukazanej z dwóch perspektyw – jednostkowej i zbiorowej. Spektakle bezpośrednio nawiązują i czerpią z dzieł filozoficznych „Różnica i Powtórzenie” Gillesa Deleuze’a oraz „Powtórzenie” Sørena Kirkegaarda.

Przedstawienia ukazują dwa odmienne podejścia do choreografii oraz są przeniesieniem na scenę dwóch języków ruchu rozwijanych od kilku lat przez autora – Dynamic Phrasing oraz pracy z podłogą.

W swoim założeniu festiwal adresowany jest również do twórców, którzy dopiero rozpoczynają swoją artystyczną drogę. Dlatego też podczas festiwalowego tygodnia zostanie powołana Scena Eksperymentalna, w ramach której prezentować się będą autorzy młodzi i poszukujący.

Przewidziane są darmowe warsztaty (UWAGA! obowiązują wcześniejsze zapisy pod adresem warsztaty@teatr-akcje.pl)

 

Taniec współczesny: Anna Mikuła, Dariusz Nowak

10 sierpnia (poniedziałek), g. 11.00 – 14.00

SOK, ul. Jana Pawła II 5, Sala Baletowa

Warsztaty z tańca współczesnego dla osób tańczących, obejmujące podstawowe zagadnienia pracy z ciałem w Polskiej Technice Tańca Współczesnego oraz Technikę Floorwork.

 

Impro Show: Mariusz Cichocki

7 – 10 sierpnia, g. 14.00 – 17.00

12 sierpnia, g. 11.00 – 14.00

15 sierpnia, g. 14.00 – 17.00

Rozmarino, ul. Kościuszki 75

Warsztaty improwizacji aktorskiej metodą Kifa Johnston, znanej z amerykańskiego programu „Whose line is it anyway?”, czyli tak zwanej amerykańskiej szkoły improwizacji opartej o szereg ćwiczeń improwizacyjnych służących otwarciu wyobraźni, rozwoju umiejętności skojarzeń, szybkiego podejmowania decyzji i otwarcia się na nieznane.

 

Wszystko to…: KIJO Group

11 sierpnia (wtorek), g. 11.00 – 14.00

SOK, ul. Jana Pawła II 5, Sala Baletowa

Warsztat oparty będzie na przywołaniu narzędzi i procesu badawczego z pracy nad spektaklem „Wszystko to z czym się [nie] urodziliśmy”. Członkowie zespołu przedstawią metody i ćwiczenia wykorzystywane przy tworzeniu tego tria. Trzy punkty widzenia, trzy kanały inspiracji, trzy ścieżki poszukiwań materiału do budowy wspólnej całości. Będziemy pracować indywidualnie jak i w duetach i trio. Odwołamy się m.in. do wiedzy z techniki tańca współczesnego oraz kontakt improwizacji.

 

Dynamic Phrasing: Maciej Kuźmiński

16 sierpnia (niedziela), g. 10.00 – 13.15

SOK, ul. Jana Pawła II 5, Sala Baletowa

Dynamic Phrasing to autorski styl ruchu i technika nauczania rozwijana przez Macieja Kuźmińskiego od 2009 roku. Technika, oparta na praktycznej eksploracji Choreologii (nauki o strukturze ruchu), pozwala tancerzowi zgłębić różnorodność jakości wysiłku, rytmiki oraz organiczności ruchu.

 

Teatr instrumentalny: Jan Peszek

16 sierpnia (niedziela), g. 13:30 – 16:00

SOK, ul. Jana Pawła II 5, Sala Prób

Warsztaty aktorskie prowadzone przez Jana Peszka, wybitnego aktora, profesora Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie, aktora m.in. Narodowego Teatru w Warszawie, Narodowego Starego Teatru w Krakowie, Teatru Polskiego we Wrocławiu. to niezwykle rzadka okazja dla wszystkich którzy mieli okazje stanąć na deskach teatru, lub dla tych którzy się do tego przymierzają.

 

Elementarne zadania aktorskie: Jakub Kruczek

12 – 14 sierpnia (środa – piątek), g. 14.00 – 17:00

Rozmarino, ul. Kościuszki 75

Głównym celem warsztatów będzie zapoznanie uczestników z podstawowymi zagadnieniami składającymi się na szeroko pojęty warsztat aktorski. W trakcie trwania zajęć, warsztatowicze będą mieli możliwość poznania różnych ćwiczeń i zadań z zakresu technik aktorskich, dzięki którym uświadomią sobie jak ważnymi elementami na scenie są zaangażowanie, spontaniczność, wyobraźnia, wrażliwość, świadomość działania czy świadomość własnego ciała.

 

Spektakle realizowane są w różnorodnych przestrzeniach, również pozornie nieteatralnych, miejskich, instytucjonalnych bądź plenerowych. Po spektaklach przewidziane są panele dyskusyjne. Istotną bazą informacyjną, w której oprócz paneli dyskusyjnych, spotkań, warsztatów ImproShow, będzie można zagrać w planszówki oraz zjeść posiłek, będzie tegoroczny Klub festiwalowy, który znajdować się będzie w Restauracji Rozmarino. Dla publiczności festiwalowej przewidziana jest zniżka 20%.