Przedsiębiorstwo Produkcji Materiałów Drogowych w Suwałkach Kruszbet S.A. w Suwałkach świętowało 40-lecie swego istnienia. Zakład zatrudnia  obecnie 54 osoby.

 

O kondycji firmy „DwuTygodnik Suwalski” rozmawia z prezesem Zarządu Tomaszem Odrzywolskim.

– Powstaliśmy w 1976 roku jako przedsiębiorstwo państwowe. Od 20 lat funkcjonujemy jako przedsiębiorstwo prywatne – spółka akcyjna. Początkowo byliśmy głownie dostawcą kruszyw dla drogownictwa i budownictwa. Od lat dziewięćdziesiątych nasza oferta wzbogaciła się o beton towarowy, a w latach dwutysięcznych o wyroby betonowe dla drogownictwa i budownictwa. I obecnie jest to działalność wiodąca naszego przedsiębiorstwa.

Jednak nadal prowadzicie wydobycie kruszywa?

– Jest to niezbędny składnik do produkcji betonu i wyrobów betonowych. Mamy trzy zakłady wydobywcze. Dwa w Gminie Suwałki – Trzciane i Sianożęć, w którym oprócz kopalni kruszywa mamy wytwórnię betonu oraz prefabrykatów betonowych. Trzeci zakład wydobywczy znajduje się w województwie Warmińsko-Mazurskim w miejscowości Stożne gmina Kowale Oleckie. Od listopada 2014 roku korzystamy z dwóch bocznic kolejowych w Suwałkach i jednej w Olecku, dzięki czemu otworzył się dla nas rynek krajowy. Nasze kruszywa posłużyły np. do budowy drogi ekspresowej S7 w okolicach Nidzicy w warmińsko-mazurskim.

Dostarczacie także beton na suwalską obwodnicę.

– Aby sprostać wymogom i zamówieniom naszych klientów w mieście jak też w Suwalskiej Specjalnej Strefie Ekonomiczniej na dostawy betonu specjalistycznego wysokiej klasy, wybudowaliśmy w tym roku Wytwórnię Betonu Towarowego znajdującą się w SSSE przy ulicy Brylantowej. W ciągu godziny pracy wytwórni powstaje 120 metrów sześciennych betonu. Dzięki temu mogliśmy zrealizować zamówienie Tanne, spółki – córki Fabryk Mebli Forte. A było to prawdziwe wyzwanie: 3,5 ha posadzki betonowej, bezspoinowej. Do tej realizacji przygotowywaliśmy się pół roku, 6 miesięcy żmudnych badań technologów w Centralnym Laboratorium PPMD Kruszbet S.A. ulokowanym w Parku Naukowo-Technologicznym Polska–Wschód w Suwałkach. Sukces osiągnęliśmy też dzięki dobrze przygotowanej kadrze i doświadczeniu zebranemu przez lata. Zaowocowało to też umową z Budimexem budującym obwodnicę Suwałk. Dostarczamy tam 5% masy betonowej niezbędnej do realizacji tej inwestycji oraz uczestniczymy w dostawach innych materiałów. Posiadamy też najnowocześniejszy sprzęt do transportu i układania masy betonowej. Jako jedyni w Suwałkach możemy pompować beton do 37 metrów w górę czyli na 10 piętro.

Beton jest przyszłością firmy?

– Zdecydowanie tak, uważam, że przyszłość firmy to beton. Wiosną br. zorganizowaliśmy konferencję na temat dróg betonowych, dla samorządowców z powiatów: suwalskiego, sejneńskiego, augustowskiego i oleckiego. Zaowocowało to realizacjami dwóch dróg w gminie Suwałki o łącznej długości ok. 3,5 km. Startujemy w kolejnych przetargach i mamy nadzieję na realizację kilku następnych inwestycji drogowych jeszcze w tym roku i w kolejnych latach.

Drogi betonowe są alternatywą dla asfaltowych?

– Dobrze wykonane w odpowiednich technologiach – tak. Zachętą do budowy dróg betonowy może być obecnie nawet do 20% niższy koszt realizacji od drogi wykonanej w technologii asfaltowej. Także niskie koszty utrzymania przez podwyższoną trwałość. Zakładany okres użytkowania to minimum 30 lat. Krótszy czas wykonania. Drogę w technologii betonowej realizuje się bardzo szybko. Przeciętna wydajność budowy to ok. 100 mb/godz. Ruch pojazdów osobowych i busów dopuszcza się po 24–48 godz. Budowa drogi z betonu odbywa się z wykorzystaniem sprzętu przeznaczonego do wykonywania tradycyjnych nawierzchni bitumicznych (rozściełacze) oraz przez te same ekipy wykonawcze. Nawierzchnię cechuje wysoka trwałość, możliwość przenoszenia dużych obciążeń bez zjawiska koleinowania. Przyczynia się to do podniesienia bezpieczeństwa użytkowania drogi. Na drogach z nawierzchnią betonową jest o około 30% mniej wypadków niż na drogach asfaltowych. Ma ona też jaśniejszą powierzchnię. Jasny kolor zmniejsza zapotrzebowanie oświetlenia powierzchni parkingowych i magazynowych w stosunku do nawierzchni bitumicznej.

Nie wszystkim odpowiadają jasno-szare nawierzchnie dróg betonowych.

– Paleta barw w przypadku betonu jest nieograniczona. Zależna jest od zastosowanego kruszywa w mieszance lub użytego barwnika. Stosując bazalt zbliża się ona do czerni, stosując gabro do jasnoszarego. Niedawno wykonywaliśmy parking przy budynku Straży Granicznej w Sejnach. Życzeniem zamawiającego był kolor zielony. Nasz klient nasz pan. Wykonaliśmy nawierzchnię parkingu w tym kolorze.