„Przedszkolak z Ósemki małym przedsiębiorcą i matematykiem ” – pod takim hasłem upłynął tydzień w Przedszkolu nr 8 z Oddziałami Integracyjnymi w Suwałkach.
„ Bądź oszczędnym, abyś mógł być szczodrym”
„Przedszkolak z Ósemki małym przedsiębiorcą”- pod takim hasłem upłynął tydzień w naszym przedszkolu. Nabywanie wiedzy ekonomicznej przez dzieci ma miejsce od wczesnego dzieciństwa, gdy dzieci, towarzysząc rodzicom podczas codziennych zakupów, obserwują podejmowane przez nich działania i decyzje. W miarę rozwoju wzrasta aktywność własna dziecka, a w konsekwencji rozszerzają się możliwości pozyskiwania wiedzy i nabywania umiejętności ekonomicznych. Dlatego też działania edukacyjne w zakresie przedsiębiorczości należy rozpocząć w jak najmłodszym wieku już w przedszkolu.
Rozpoczynając edukację finansową dziecka trzeba podejść do tego zadania w przemyślany sposób, dobierając treści dostosowane do wieku i poziomu jego rozwoju. Najbardziej atrakcyjnym przykładem będzie zabawa w sklep. Już odpowiedni dobór pomocy dydaktycznych, zabawek, czy fikcyjnych monet i banknotów za które dziecko będzie mogło kupować towary w sklepie, wykształcą w maluchach prawidłowe nawyki i pozwolą oszczędnie gospodarować posiadanymi pieniędzmi.
Przedsiębiorczość to samodzielność! Osoba przedsiębiorcza to taka, która nie czeka, co przyniesie jutro. Ma marzenia, plany i je realizuje. Odważnie podejmuje decyzje. Przedszkolaki najlepiej przyswajają wiedzę poprzez zabawę, która pozwala na poznawanie zależności finansowych, właściwe planowanie i pobudzi ich kreatywność.
Głównym celem podjętych działań było:
- dostarczenie dzieciom elementarnej wiedzy z zakresu matematyki, małej ekonomii, finansów, przedsiębiorczości oraz podnoszenie ich świadomości finansowej
- zapoznanie dzieci z historią handlu oraz pieniędzy, jako środka płatniczego
- kształtowanie u dzieci umiejętności rozpoznawania modelu monet i banknotów o niskich nominałach, porządkowanie ich, rozumienie do czego służą pieniądze w gospodarstwie domowym
- kształtowanie umiejętności planowania zakupów, zapoznanie z terminem „budżet” stwarzanie okazji do przeprowadzania transakcji kupna i sprzedaży w formie zabawy
- kształtowanie umiejętności oszczędzania
- zapoznanie dzieci z zasadą funkcjonowania banków
Nasze przedszkolaki poznały historię pieniądza, zwiedzały banki, poznały nowe pojęcia, projektowały wykonywały własne karty płatnicze, tworzyły sklepy – uczyły się robienia zakupów wg utworzonej przez siebie listy zakupów. Poznały działanie bankomatu a następnie na zajęciach konstruowały, samodzielnie wykonały je i wspaniale się nimi bawiły. Dni te minęły na wspaniałych radosnych zabawach – przedszkolaki będą miały co wspominać.
„MATEMATYKA JEST WSZĘDZIE – PRZYGODY Z MATEMATYKĄ” – obchody Ogólnopolskiego Dnia Matematyki
12 marca w naszym przedszkolu świętowaliśmy Dzień Matematyki. W tym roku miał on charakter szczególny, gdyż obchodziliśmy go w Roku Matematyki. Matematyka otacza nas wszędzie i spotykamy ją w każdym aspekcie naszego życia. Od matematyki nie warto uciekać, ponieważ matematyka nie tylko jest w życiu niezbędna, ale pełni ważną funkcję w procesach poznawania i rozumienia otaczającego świata. Z tej okazji dzieci z naszego przedszkola wyruszyły w podróż po różnych obszarach matematycznej rzeczywistości. Miały możliwość zobaczyć, jak w ciekawy sposób można bawić się matematyką, a przy tym zdobywać nowe wiadomości, umiejętności, rozwijać matematyczną wyobraźnię. Wyzwania stawiane przed dziećmi dały im dużo radości i satysfakcji. Udział w różnych formach aktywności miał na celu pokazanie przedszkolakom, iż matematyka może być przyjemna, a jej poznawanie w praktyce fascynującą przygodą.
Grupa 3-latki
Matematyka w sporcie, czyli szybciej, wyżej, silniej
· Klasyfikowanie dyscyplin sportowych wg zbiorów: szybciej, wyżej, silniej
· Matematyczne zadania sportowe
· „Piłki” – zabawy matematyczne, zabawa sportowa – celowanie do bramki (tablica wyników)
Grupa 4-latki
Natura, dowód na istnienie matematyki
- Przyroda pod lupą
- Sałatka owocowa Fibonacciego
- Symetria w przyrodzie
- Geometria w miodzie
Grupa 5-latki
Cyfry i liczby – litery i słowa matematyki
- Liczymy, szacujemy, sprawdzamy
- Personalizacja cyfr – galeria
- Liczby opisują świat (dzień-noc, pory roku, dni tygodnia)
- Liczbowy James Bond – rejestracja i analiza wszystkiego, co nas otacza
Grupa 6 „A”
Moda, czyli sztuka, geometria i harmonia
- Młoda projektantka, młody projektant garderoby – projekt ubioru z wykorzystaniem kształtów geometrycznych; wymiary, forma, wykrój
- Kształty w modzie czy moda w kształtach?
- Sploty materiału pod lupą
- Paski, groszki, kratka – nowe fasony, kolory, wzory, style w modzie- na tropie różnych wzorów ubrań dzieci z całego przedszkola
Grupa 6 „B”
Kuchnia, domowe laboratorium matematyczne
- Grupowy jadłospis dnia (planowanie menu, lista produktów – ilość)
- „Cyferki z ciasta” – przepis na kruche ciasteczka, przeliczanie testowe, ważenie, odmierzanie, zagniatanie ciasta, modelowanie cyferek, pieczenie)
- Miary, wagi i objętości wybranych produktów spożywczych
Grupa 6 „C”
Konstrukcje, budowa i remont, matematyka i doświadczenie
- „Czy domy zawsze muszą być proste? – fantazje w architekturze
- Miasto – dobór materiału, planowanie, projektowanie, liczenie, konstruowanie
- Zapoznanie z zawodem architekta, budowniczego
- Patenty ze sznurka
Źródło: Irena Grudzińska
MATEMATYKA JEST WSZĘDZIE – PRZYGODY Z MATEMATYKĄ – obchody Ogólnopolskiego Dnia Matematyki
Przedszkolak z Ósemki małym przedsiębiorcą i matematykiem