„Przedszkolak z Ósemki małym przedsiębiorcą i matematykiem ” – pod takim hasłem  upłynął  tydzień w Przedszkolu nr 8 z Oddziałami Integracyjnymi w Suwałkach.

„ Bądź oszczędnym, abyś mógł być szczodrym”

Przedszkolak z Ósemki małym przedsiębiorcą”- pod takim hasłem  upłynął  tydzień w naszym przedszkolu. Nabywanie wiedzy ekonomicznej przez dzieci ma miejsce od wczesnego dzieciństwa, gdy dzieci, towarzysząc rodzicom podczas codziennych zakupów, obserwują podejmowane przez nich działania i decyzje. W miarę rozwoju wzrasta aktywność własna dziecka, a w konsekwencji rozszerzają się możliwości pozyskiwania wiedzy i nabywania umiejętności ekonomicznych. Dlatego też działania edukacyjne w zakresie przedsiębiorczości należy rozpocząć w jak najmłodszym wieku już w przedszkolu.

Rozpoczynając edukację finansową dziecka trzeba podejść do tego zadania w  przemyślany sposób, dobierając treści dostosowane do wieku i poziomu jego rozwoju.  Najbardziej atrakcyjnym  przykładem  będzie zabawa w sklep.  Już odpowiedni dobór  pomocy dydaktycznych, zabawek,  czy fikcyjnych monet i banknotów  za które dziecko będzie mogło kupować towary w sklepie, wykształcą w maluchach prawidłowe nawyki  i pozwolą  oszczędnie gospodarować posiadanymi pieniędzmi.

Przedsiębiorczość to samodzielność!  Osoba przedsiębiorcza to taka, która nie czeka, co przyniesie jutro. Ma marzenia, plany i je realizuje. Odważnie podejmuje decyzje. Przedszkolaki najlepiej przyswajają wiedzę poprzez zabawę, która pozwala na poznawanie zależności finansowych, właściwe planowanie i pobudzi ich kreatywność.

Głównym celem podjętych działań było:

  • dostarczenie dzieciom elementarnej wiedzy z zakresu matematyki, małej ekonomii, finansów, przedsiębiorczości oraz podnoszenie ich świadomości finansowej
  • zapoznanie dzieci z historią handlu oraz pieniędzy, jako środka płatniczego
  • kształtowanie u dzieci umiejętności rozpoznawania modelu monet i banknotów o niskich nominałach, porządkowanie ich, rozumienie do czego służą pieniądze w gospodarstwie domowym
  • kształtowanie umiejętności planowania zakupów, zapoznanie z terminem „budżet” stwarzanie okazji do przeprowadzania transakcji kupna i sprzedaży w formie zabawy
  • kształtowanie umiejętności oszczędzania
  • zapoznanie dzieci z zasadą funkcjonowania banków

Nasze przedszkolaki poznały historię pieniądza, zwiedzały banki, poznały nowe pojęcia, projektowały  wykonywały własne karty płatnicze, tworzyły sklepy – uczyły się robienia zakupów wg utworzonej przez siebie listy zakupów. Poznały działanie bankomatu a następnie na zajęciach konstruowały, samodzielnie wykonały je i wspaniale się nimi bawiły. Dni te minęły na wspaniałych  radosnych zabawach – przedszkolaki będą miały co wspominać.

„MATEMATYKA JEST WSZĘDZIE – PRZYGODY Z MATEMATYKĄ” – obchody Ogólnopolskiego Dnia Matematyki

12 marca w naszym przedszkolu świętowaliśmy Dzień Matematyki. W tym roku miał on charakter szczególny, gdyż obchodziliśmy go w Roku Matematyki.  Matematyka otacza nas wszędzie i spotykamy ją w każdym aspekcie naszego życia. Od matematyki nie warto uciekać, ponieważ matematyka nie tylko jest w życiu niezbędna, ale pełni ważną funkcję w procesach poznawania i rozumienia otaczającego świata. Z tej okazji dzieci z naszego przedszkola wyruszyły w podróż po różnych obszarach matematycznej rzeczywistości. Miały możliwość zobaczyć, jak w ciekawy sposób można bawić się matematyką, a przy tym zdobywać nowe wiadomości, umiejętności, rozwijać matematyczną wyobraźnię. Wyzwania stawiane przed dziećmi dały im dużo radości i satysfakcji. Udział w różnych formach aktywności miał na celu pokazanie przedszkolakom, iż matematyka może być przyjemna, a jej poznawanie w praktyce fascynującą przygodą.

Grupa 3-latki

Matematyka w sporcie, czyli szybciej, wyżej, silniej

·         Klasyfikowanie dyscyplin sportowych wg zbiorów: szybciej, wyżej, silniej

·         Matematyczne zadania sportowe

·         „Piłki” – zabawy matematyczne, zabawa sportowa – celowanie do bramki (tablica wyników)

Grupa 4-latki

Natura, dowód na istnienie matematyki

  • Przyroda pod lupą
  • Sałatka owocowa Fibonacciego
  • Symetria w przyrodzie
  • Geometria w miodzie

Grupa 5-latki

Cyfry i liczby – litery i słowa matematyki

  • Liczymy, szacujemy, sprawdzamy
  • Personalizacja cyfr – galeria
  • Liczby opisują świat (dzień-noc, pory roku, dni tygodnia)
  • Liczbowy James Bond – rejestracja i analiza wszystkiego, co nas otacza

Grupa 6 „A”

Moda, czyli sztuka, geometria i harmonia

  • Młoda projektantka, młody projektant garderoby – projekt ubioru z wykorzystaniem kształtów geometrycznych; wymiary, forma, wykrój
  • Kształty w modzie czy moda w kształtach?
  • Sploty materiału pod lupą
  • Paski, groszki, kratka – nowe fasony, kolory, wzory, style w modzie- na tropie różnych wzorów ubrań dzieci z całego przedszkola

Grupa 6 „B”

Kuchnia, domowe laboratorium matematyczne

  • Grupowy jadłospis dnia (planowanie menu, lista produktów – ilość)
  • „Cyferki z ciasta” – przepis na kruche ciasteczka, przeliczanie testowe, ważenie, odmierzanie, zagniatanie ciasta, modelowanie cyferek, pieczenie)
  • Miary, wagi i objętości wybranych produktów spożywczych

Grupa 6 „C”

Konstrukcje, budowa i remont, matematyka i doświadczenie

  • „Czy domy zawsze muszą być proste? – fantazje w architekturze
  • Miasto – dobór materiału, planowanie, projektowanie, liczenie, konstruowanie
  • Zapoznanie z zawodem architekta, budowniczego
  • Patenty ze sznurka

Źródło: Irena Grudzińska

MATEMATYKA JEST WSZĘDZIE – PRZYGODY Z MATEMATYKĄ – obchody Ogólnopolskiego Dnia Matematyki

Przedszkolak z Ósemki małym przedsiębiorcą i matematykiem