Tradycyjnie w końcu sierpnia w jarzębinowym skwerku przy ul. Witosa 4A biblioteczne Midicentrum zorganizowało akcję pod nazwą „Czytające podwórko”.

Akcja popularyzująca czytelnictwo wśród dzieci i młodzieży wzbogaciła wakacyjną ofertę kulturalną, adresowaną do dzieci z suwalskiego Osiedla Północ. A jej celem jest promowanie kontaktu z książką oraz wspólne czytanie, a także doskonalenie sztuki wspólnej zabawy i aktywnego spędzania czasu w przestrzeni miejskiej. W akcji uczestniczyły m.in. dzieci z Przedszkola Koszałkowo”.

NaCzytającym podwórku” pojawiło się kilkadziesięcioro dzieci, które mogły spędzić ze sobą czas lub nawet poleżakować pod jarzębinami. Mogły także uczestniczyć w spektaklu kamishibai i zapoznać się z najnowszą literaturą dziecięcą. W ruch poszły również klocki, z których „wyczarowywano” praktycznie wszystko. Wszystko to odbyło się przy znakomitej pogodzie, dzięki czemu piątkowe popołudnie chyba dla większości uczestników okazało się atrakcyjne.

Organizatorzy przedsięwzięcia osiągnęli jeszcze jeden bardzo istotny cel, jakim było uświadomienie czym jest dla dziecka słowo głośno czytane. Nauczenie języka wymaga bezpośredniej obecności zaangażowanej osoby, która objaśnia świat, reaguje na dziecięce pytania i zachowania oraz zachęca dziecko do rozmowy. Dzieci uczą się poprawności wypowiedzi, gdy wyraźnie słyszą poprawnie wypowiadane słowa, gdy widzą dorosłego, który do nich mówi lub im czyta i gdy mają okazję do zadawania pytań. Dlatego telewizja i komputer nie są dobrymi nauczycielami, bowiem ich narzędziem nie jest język, lecz obraz. W efekcie dzieci coraz gorzej znają język, a często nie potrafią dobrze wymawiać słów i nie rozumieją najprostszych tekstów i poleceń.

Codzienne głośne czytanie przez dorosłego jest niezwykle skutecznym sposobem zbudowania bogatego zasobu słów młodego słuchacza. W wielu przypadkach, nie będą więc mu potrzebni logopedzi i żmudne ćwiczenia wymowy. Czytanie dziecku to także najskuteczniejszy sposób wychowania człowieka z wyobraźnią, który będzie umiał sobie radzić ze zmianami w życiu.

Najważniejszą rolę w budowaniu nawyku czytania powinien oczywiście odgrywać dom. Olbrzymią rolę ma także przedszkole i szkoła, które mogą uzupełniać domowe czytanie, szczególnie tam, gdzie całkiem go brak. Inicjatywa realizowana przez suwalską Bibliotekę Publiczną im. M. Konopnickiej pokazała, że nawet jeden dzień kontaktu ze słowem czytanym może być szansą na poprawę w komunikacji i rozumieniu pięknego polskiego języka.