Szybko i wygodnie, z dostawą pod wskazany adres – tak wyglądają dziś ,,przeważnie’’ zakupy w sieci. Coraz więcej z Nas korzysta właśnie z tej formy kupna różnego rodzaju towarów. Także i w tym roku wiele osób zamiast chodzić po sklepach skorzystało już z usług portali aukcyjnych oraz sklepów internetowych. Niestety internetowi oszuści nie próżnują. Tylko w ostatnich dniach do Komendy Miejskiej Policji w Suwałkach zgłosiło się 5 osób oszukanych w Internecie. Poszkodowani stracili na transakcjach w sieci od kilkudziesięciu do kilkuset zł.

Suwalscy policjanci kilka razy w miesiącu przyjmują zgłoszenia dotyczące oszustw internetowych. Grudzień się skończył, ale szaleństwo zakupów trwa. Suwalczanie, podobnie jak inni mieszkańcy naszego kraju, coraz chętniej kupują w Internecie. To wygodne, gdyż nie ruszając się sprzed monitora, można zamówić dowolny produkt z dostawą do domu. W sieci nie ma kolejek, godzin spędzonych na chodzeniu między półkami. Niestety, tak jak w realnym świecie, tak i w wirtualnym możemy paść ofiarą oszusta lub złodzieja. Przez kilka pierwszych dni Nowego Roku do Komendy Miejskiej Policji w Suwałkach zgłosiło się już 5 oszukanych osób. Najczęściej zamawiały telefony komórkowe, ubrania i buty.

W piątek do suwalskiej komendy Policji zgłosiła się 20- latka, która na początku listopada ub.r., na jednym z portali internetowych chciała kupić kurtkę. Transakcja nie zakończyła się jednak uczciwie. Mimo, że kobieta wpłaciła na podane przez sprzedającego konto ponad 330 zł, to nie otrzymała zamówionego towaru.

Także w piątek 38- letnia mieszkanka naszego miasta zawiadomiła, że w połowie listopada ub.r., za pomocą jednego ze znanych portali internetowych, zamówiła z hurtowni obuwia buty damskie.  Niestety do dnia dzisiejszego kobieta nie otrzymała zamówionego towaru, ani zwrotu pieniędzy.

Z kolei w sobotę 50- letni mieszkaniec naszego miasta zawiadomił, że za pomocą jednego ze znanych portali internetowych chciał kupić telefon. Po wpłaceniu zaliczki, na podane przez sprzedającego konto, w wysokości 500 zł., kontakt ze sprzedającym „urwał się”. Mężczyzna do tej pory nie doczekał się ani towaru, ani zwrotu pieniędzy. Niestety nie jest to odosobniony przypadek.

•        Przede wszystkim pamiętajmy, by zawsze kierować się ograniczonym zaufaniem do sprzedającego,
Bardzo tanie = bardzo podejrzane.

•        Nigdy nie kupujmy w sieci korzystając z komputera stojącego w kafejce internetowej. Tam najłatwiej o utratę poufnych danych. Używajmy tylko komputera domowego i zachowujmy całą korespondencję ze sprzedawcą. Jeśli nas oszuka, pozwoli to Policji szybko go ująć,
•        Korzystajmy tylko ze znanych i sprawdzonych portali internetowych,
•        Przed zakupem w wirtualnym sklepie zasięgnijmy opinii o nim i sprawdźmy jego rzetelność. Można to zrobić u znajomych lub na forach internetowych. Zwracajmy też uwagę, czy sklep podaje swój adres i numer telefonu. Wtedy, w razie jakichkolwiek wątpliwości, możemy tam zadzwonić,
•        Przy płaceniu kartą kredytową zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione. Na dole strony powinien pojawić się symbol zamkniętej kłódki, a na końcu adresu – literki „https”. Zazwyczaj można też zamówić towar z opcją płatności przy odbiorze. Przy tej formie dostawy możemy sprawdzić, czy otrzymaliśmy zamówiony towar.
•        Gdy kupujemy na aukcji internetowej, przeczytajmy komentarze o sprzedającym. Brak komentarzy pozytywnych lub ich niewielka liczba powinny wzbudzić naszą szczególną czujność,
•        Otrzymując ofertę e-mailem nie korzystajmy z linków, na stronę sklepu wejdźmy wpisując adres w oknie przeglądarki, unikniemy w ten sposób stron podszywających się pod legalnie działające sklepy,
•        Zamawiając sprzęt zapytajmy, czy sprzedawca dołącza oryginalne oprogramowanie na płytach i instrukcję obsługi,
•        Kupując telefon komórkowy zapytajmy o ładowarkę i dowód zakupu, telefony kradzione sprzedawane są bez ładowarki i „dokumentacji”,

•        poinformować jak najszybciej administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu i najbliższą jednostkę Policji, czy prokuratury;
•        zachowywać wszystkie dokumenty związane z transakcją, tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową itp., jak również całą korespondencję ze sprzedawcą;  
•        zachować zapisy rozmów wykonywanych za pośrednictwem komunikatorów internetowych, czatów, sms-ów;  
•        skompletować – w razie oszustwa na aukcji internetowej – następujące dane: datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną kwotę, nick sprawcy oszustwa oraz jego adres e-mail, a także dane dotyczące sposobu kontaktu ze sprzedającym i sposobu dokonania zapłaty.

Zakupy w Internecie, to wygodna forma kupowania i sprzedawania przeróżnych rzeczy, ale jak wszędzie należy być ostrożnym, aby nie dać się oszukać.