O swojej sztuce mówiła: Nigdy nie malowałam snów, malowałam swoją rzeczywistość. Pozostawiła po sobie ponad 200 prac, w większości autoportretów – wyrazistych, intensywnych, jaskrawych. Frida Kahlo, najbardziej znana meksykańska artystka, będzie bohaterką wystawy towarzyszącej jubileuszowym XV Międzynarodowym Spotkaniom z Monodramem „O Złotą Podkowę Pegaza”.

9.11.2018-2.12.2018, Galeria Patio, ul. Jana Pawła II 5

wstęp wolny | finisaż wystawy 2.12.2018, godz. 18.45

Frida Kahlo (1907-1954) – najsłynniejsza meksykańska artystka na świecie, która jako pierwsza w historii sztuki pokazała malarski świat z perspektywy kobiety. Jej obrazy, pełne odniesień do własnej, często trudnej i bolesnej biografii, przenika ból i cierpienie, ale również ogromna wola życia, potrzeba miłości i piękna.

W 1939 roku na zaproszenie Andre Bretona wystawiła swoje prace we Francji. Jedyna wystawa obrazów w Meksyku za jej życia miała miejsce w 1953 roku. Od tego czasu wciąż rosnące zainteresowanie malarką popularyzowało jej osobę i sztukę. Jej prace stawały się coraz bardziej rozpoznawalne poza granicami Meksyku, tworząc legendę tej wyjątkowej artystki, która na stałe weszła do światowego kanonu sztuki. Obecnie dzieła Fridy znajdują się w najważniejszych muzeach i kolekcjach prywatnych. W roku 2016 obraz „ Dwie nagie kobiety w lesie” został sprzedany za rekordową sumę 8 milionów dolarów bijąc wszelkie rekordy dzieł latynoamerykańskich. Twórczość, jak również sama osoba Fridy Kahlo, stanowią niewyczerpane źródło inspiracji dla wielu artystów na świecie, w tym także w Polsce.

Wystawa jest próbą przyjrzenia się wpływom jakie wywiera malarskie dzieło artystki na sztukę w szerokim kontekście kulturowym i społecznym. Prezentowany wybór obejmuje różnorodne dyscypliny od malarstwa, grafiki, po fotografię, teatr, instalację a także pozycje wydawnicze, które ukazały się w Polsce.

TEKA GRAFIKI MEKSYKAŃSKIEJ

W 1955 roku została pokazana w Polsce wielka, objazdowa Wystawa Sztuki Meksykańskiej. Wśród 400 prac 60 różnych artystów na wystawie znalazł się również, zaginiony później w niewyjaśnionych do dzisiaj okolicznościach, obraz Fridy Kahlo Zraniony stół. Wystawę prezentowano w Warszawie, Wrocławiu i Krakowie. Katalog z warszawskiej ekspozycji z reprodukcją dzieła jest ostatnim śladem po tej pracy. W wyniku ogromnego zainteresowania polskiej publiczności Wydawnictwo Sztuka wydało w 1955 roku Album Grafiki Meksykańskiej. Prezentowany na obecnej wystawie wybór prac, pochodzący z tej teki, to w większości grafiki znakomitych i uznanych artystów takich jak Leopoldo Mendez, Alfredo Zalce czy Albert Beltran. Wśród nich można zobaczyć drzeworyt Fanny Rabel, meksykańskiej artystki polskiego pochodzenia, urodzonej w Lublinie, uczennicy Fridy Kahlo w Szkole Sztuk Pięknych w Meksyku.

FRIDA POP

Zbiór zdjęć, z kolekcji KARTEL SZTUKI, to wciąż otwarty projekt dokumentujący popkulturowe wykorzystywanie wizerunku artystki w szerokim aspekcie kulturowym i społecznym. Prezentowane na wystawie zdjęcia wykonane min. w Londynie, Nicei, Warszawie, Berlinie, Tokio, Meksyku pokazują komercyjność wykorzystania artysty, który tworząc swój ikoniczny, rozpoznawalny wizerunek, jednocześnie staje się emblematem, charakterystycznym znakiem, funkcjonującym często poza kontekstem swojej biografii a przede wszystkim swojego dzieła.

PRZENIKANIE

Przedstawione prace polskich artystów to wybrane przykłady współczesnych odniesień do twórczości Kahlo. Poddane autorskiej interpretacji stanowią bliższe lub dalsze odwołania nie tylko do malarskiego dzieła meksykańskiej artystki, ale również do jej osoby, a także sztuki meksykańskiej w szerszym kontekście. Ważnym aspektem prac jest siła ich wyrazu, która mimo skrajnych, artystycznych indywidualności, na swój sposób łączy przedstawione prace. Mocna emanacja dzieła, cecha tak charakterystyczna dla twórczości Kahlo, uwidacznia się w prezentowanych grafikach i obrazach. Autoportret z Fridą Krystyny Piotrowskiej, Wszystkie oczy na mnie Agnieszki Sandomierz, Południe w Palenque Martyny Kliszewskiej, La Malinche Rafała Olbińskiego, Diego i Frida Tomasza Tobolewskiego – stanowią przykład przenikania malarskiej spuścizny, jak i niezwykłego życia Fridy Kahlo wciąż będącego wyzwaniem w twórczych aktywnościach artystów współczesnych.

TEATR

FRIDA. Życie Sztuka Rewolucja Jakuba Przebindowskiego to pierwszy, polski tekst dramaturgiczny inspirowany życiem i twórczością Fridy Kahlo. Prapremiera sztuki odbyła się w 2017 roku w Warszawie, w 110 rocznicę urodzin meksykańskiej malarki. Pokazane na wystawie cztery kostiumy, wykorzystane w przedstawieniu, autorstwa Martyny Kliszewskiej – malarki i aktorki, odtwórczyni roli Kahlo – są twórczą interpretacją codziennych strojów Fridy, które z czasem stały się jej znakiem rozpoznawczym. Kolejne prace Portret zwielokrotniony oraz instalacja Viva la revolucion, również związane ze spektaklem, dopełniają osobistą wypowiedź twórców przedstawienia. Postać Fridy Kahlo staje się pretekstem do postawienia pytań dotyczących roli kobiety w historii sztuki, jej dążeń do autonomicznego, pozbawionego schematów wyrażania siebie.

Kurator: Jakub Przebindowski

Aranżacja przestrzeni: Jakub Przebindowski, Witek Stefaniak

Komisarz wystawy: Andrzej Zujewicz

Autorzy prac: Krystyna Piotrowska, Rafał Olbiński, Agnieszka Sandomierz, Martyna Kliszewska, Tomasz Tobolewski oraz Leopoldo Mendez, Fany Rabel i Ramirez Everardo

Ekspozycja: 09.11-02.12.2018, Suwalski Ośrodek Kultury

Finisaż: 2.12.2018

Wystawa powstała we współpracy z KARTEL SZTUKI. Prezentowane eksponaty pochodzą ze zbiorów KARTEL SZTUKI WARSZAWA, a także osób prywatnych. Ekspozycja objęta honorowym patronatem Ambasady Meksyku w Polsce.

Spektakl towarzyszy jubileuszowym XV Międzynarodowym Spotkaniom z Monodramem „O Złotą Podkowę Pegaza” 30.11-2.12.2018, które są sceną dla utalentowanej aktorsko młodzieży oraz dorosłych aktorów, amatorów i zawodowców z Polski i zagranicy.

http://soksuwalki.eu/frida-kahlo-przenikanie/

Suwałki SOK Frida_Kahlo