Tym razem do naszej redakcji zgłosili się mieszkańcy długiego bloku przy ul. Noniewicza 40, którzy proszą o pomoc w rozwiązaniu kilku problemów. W bloku zasiedlonym przed ponad trzydziestu laty, mieszka wielu seniorów mających różne schorzenia, w tym także narządów ruchu.

1. Mieszkańcy zaniepokojeni są wzmożonym ruchem szybko poruszających się pojazdów samochodowych na osiedlowych uliczkach. Dlatego proszą o odmalowanie pasów na przejściu dla pieszych na łączniku drogi Noniewicza – 1 Maja w pobliżu Browaru Północnego (dawniej MDK) i sklepu Pepco. Proszą też o oznaczenie go znakami pionowymi.

2. Kolejny problem to brak oznakowania chodnika przy postoju Taxi. Jest on wykonany z czerwonej kostki brukowej tak jak ścieżki rowerowe. Przed tym fragmentem chodnika od strony sklepu Stokrotka i od ul. Sejneńskiej jest wykonany nowy chodnik z wydzieloną ścieżką rowerową. Rowerzyści jeżdżą tutaj z dużą prędkością pomiędzy ludźmi na całej jego szerokości. Kto na tej ścieżce ma pierwszeństwo i czy mogą tu jeździć rowerzyści.

Na pytania odpowiada Tomasz Drejer dyrektor ZDiZ

– Na wjeździe do tej uliczki przy Browarze Północnym od strony ul. Noniewicza stoi niebieski znak, strefa zamieszkania. Zgodnie z przepisami Prawa o ruchu drogowym jest to strefa, w której pieszy może się poruszać swobodnie po całej udostępnionej do użytku publicznego przestrzeni i ma pierwszeństwo przed pojazdami (kierujący musi ustąpić pieszemu w każdym wypadku). Ponadto kierowców obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km/h.
Progi zwalniające nie muszą być oznaczone znakami pionowymi. Dlatego w tym miejscu nie trzeba znaków pionowych. Jeszcze
w tym miesiącu zgodnie z harmonogramem pasy zostaną odmalowane.
Jeżeli chodzi o wymieniony chodnik, a właściwie jego część, będzie on oznakowany jeszcze w tym roku jako ciąg pieszo rowerowy. Bezwzględne pierwszeństwo mają tu piesi, rowerzyści są tutaj tylko gośćmi, obowiązuje ich przestrzeganie prędkości 20km/h.

***

3. Kiedy będzie remontowany parking przy bloku Noniewicza 40 (naprzeciwko III LO)? Wysokie krawężniki stanowią barierę dla osób starszych i niepełnosprawnych. Trylinka betonowa przypomina czasy PRL-u, a przecież jest to ścisłe centrum naszego miasta.

Kamil Sznel kierownik Biura Prezydenta Miasta

– Mamy już przygotowaną i zatwierdzoną koncepcję przebudowy tego miejsca. Jej koszt szacujemy na ok 700 tys. zł. Inwestycja na pewno będzie analizowana pod kątem zgłoszenia jej do projektu budżetu miasta na rok 2019. Po zestawieniu wszystkich najpilniejszych potrzeb inwestycyjnych w Suwałkach na przyszły rok ocenimy czy uda się ją przeprowadzić w roku 2019.