Na literackim spotkaniu ze znanym muzykiem Tomaszem Organkiem zorganizowanym przez suwalską Bibliotekę Publiczną im. Marii Konopnickiej w Suwałkach w budynku Resursy Obywatelskiej pojawiły się tłumy. Rozmawiano o powieści „Teoria opanowywania trwogi” napisanej przez T. Organka.
– Nie wątpię, że będzie to interesujące spotkanie. Gościmy dzisiaj wyjątkowego formatu artystę i w dodatku stąd, od nas – powiedziała Maria Kołodziejska, dyrektor suwalskiej biblioteki i organizator spotkania.
Spotkanie miało charakter rozmowy. Tomasz Organek mówił m.in. o przyczynach napisania książki, o tym jak ją tworzył i do kogo jest adresowana. Na pytanie, dlaczego w książce nie ma nic o Suwałkach i Suwalszczyźnie, autor odpowiedział:
– Pisanie o swoich korzeniach to wielka odpowiedzialność. Trzeba mieć do tego dystans i głębokie przemyślenia do najbliższych swoich miejsc. Może kiedyś się na to zdobędę, by np. napisać o drodze z Warszawy do Raczek.
Wśród obecnych na spotkaniu osób znalazła się Małgorzata i Robert z Suwałk, którzy spotkali się z autorem po raz drugi. W przeddzień byli w Raczkach, ale po oddaniu nabytej tam książki swoim przyjaciołom, powrócili by kupić jeszcze jedną. Spotkanie w suwalskim muzeum okazało się tak interesujące, że uczestniczyli w nim do końca.

Muzykujący pisarz

Pochodzący z Raczek Tomasz Organek to jeden z najbardziej utalentowanych polskich muzyków, dwukrotny zdobywca platynowej płyty, nazywany „nadzieją polskiego rynku muzycznego”. Z Suwałkami związany m.in. poprzez
III LO, do którego uczęszczał, i o którym pamięta. W mieście koncertował w 2018 r. podczas Suwałki Blues Festival.
Ukończył filologię angielską na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Studiował na Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Jest muzykiem, wokalistą, autorem tekstów, kompozytorem i liderem zespołu ØRGANEK, z którym nagrał dwa albumy: Głupi (2014) i Czarna Madonna (2016). Obydwa albumy otrzymały status platynowych. Jest laureatem dwóch Fryderyków i Nagrody Muzycznej Programu Trzeciego Polskiego Radia.

Piszący muzyk

„Teoria opanowywania trwogi”, to debiutanckie dzieło, mówiące o rezygnacji i zagubieniu w kapitalistycznej rzeczywistości oraz rozpadzie więzów rodzinnych wywołanych tempem współczesnego życia. Powieść odwołuje się do literatury, filmu, muzyki i popkultury. W swym wymiarze jest pokoleniowa, dotyczy bowiem współczesnych czterdziestolatków, ich systemu wartości, radości oraz trwogi. Mówi o ludziach będących na skraju rozpaczy, pisana z perspektywy człowieka, który osiągnął sukces, ale ciągle czuje pewien niedosyt a nawet frustrację. Pokolenie urodzone w połowie lat siedemdziesiątych autor określa „przebodźcowani”. Ich lękiem jest rozmyta tożsamość, bo nie mają nic, co ich „niesie” i godzą się na codzienność.