ECO-LOGICAL AND TRENDY – projekt międzynarodowy w ramach Programu eTwinning

1.03.2020 – 24.05.2020 czyli jak uczyć się zdalnie, podróżować wirtualnie i ratować świat realnie w czasach pandemii.

Okres pandemii nie oznaczał bezczynności uczniów i nauczycieli. Okazuje się, że można ten czas wykorzystać efektywnie i nie wychodząc z domu podróżować po Europie, dbać o naszą planetę i świetnie się bawić. Tak nauczanie zdalne realizowane było przez uczniów 2D klasy o profilu dwujęzycznym III LO w Suwałkach pod opieką Marcina Hościłowicza. Projekt Eco-Logical and Trendy w ramach Programu eTwinning zrodził się w głowach już na początku lutego i od początku marca był realizowany wspólnie przez uczniów. Projekt był realizowany przez uczniów III Liceum Ogólnokształcacego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Alfreda Lityńskiego w Suwałkach, Cumhuriyet Anadolu Lisesi, Burdur Turcja oraz Madrid, SpainIES Palomeras Vallecas, Madryt Hiszpania.

Projekt odnosił się do kwestii świadomości pojęcia konsumpcjonizm w społeczeństwie. Uczniowie analizowali wpływ przemysłu odzieżowego na zmiany klimatyczne oraz globalnej produkcji śmieci. Zaplanowane zostały działania takie jak: analiza cen odzieży używanej, analiza danych odnoszących się do wydatków przeciętnego obywatela Europy na produkty odzieżowe, badań dotyczących trendów modowych wśród nastolatków. Projekt był interdyscyplinarny i odnosił się do wielu płaszczyzn edukacyjnych: ekologii, ekonomii, praw człowieka, przedsiębiorczości i kulturoznawstwa.

Uczniowie w trakcie realizacji projektu wspólnie w grupach międzynarodowych przygotowywali pytania ankietowe dotyczące kwestii zakupów, trendów modowych, tradycji związanych z ubraniami, potrzeby kupowania nowych ubrań, kwestii etycznych oraz ekonomicznych ( czy potrzebne są wyprzedaże, jaki jest koszt produkcji jednego T-shirta, ile wody jest zużywanej przy produkcji jednej koszulki, które obszary świata są eksploatowane w związku z produkcją bawełny, w jakich krajach produkowana jest odzież i w jakich warunkach jest produkowana), poruszane były kwestie globalizacji: kto jest wykorzystywany, a kto zarabia najwięcej w przemyśle odzieżowym. Uczniowie pisali listy do firm odzieżowych, z zapytaniami o warunki pracy, kwestie ekologiczne, koszty produkcji.

Uczniowie dyskutowali o wadach i zaletach kupowania używanych ubrań, stworzyli targ odzieży używanej wystawiając na wymianę swoje ubrania za darmo.   Stworzyli przewodnik o czym należy pamiętać przy zakupach ubrań, na co zwracać uwagę i na co uważać. Wszyscy byli zgodni, że należy zachować rozsądek i robić przemyślane zakupy, a jeśli to możliwe korzystać z ofert sklepów z odzieżą używaną. Zrobione zostały również koszulki projektu. Uczniowie samodzielnie malowali na swoich używanych koszulkach logo projektu, co dało ubraniom drugie życie!

Uczniowie korzystali z wielu narzędzi technologii informacyjnej i komunikacyjnej: answergarden, Canva, Padlet, Powtoon, Google Forms, Flipsnack. Zarówno uczniowie jak i nauczyciele koordynatorzy spotykali się na cotygodniowych videokonferencjach na platformie ZOOM i omawiali postęp prac , dyskutowali na tematy związane z projektem. Dzięki temu mogli podnieść swoje umiejętności językowe i komunikacyjne.

Cele projektu zostały zrealizowane. Uczniowie podnieśli swoją świadomość ekologiczną, dowiedzieli się jak ogromny koszt jest ponoszony przy produkcji odzieży i jak ogromny wpływ ma to na zmiany klimatyczne na świecie. Dzięki projektowi zdecydowanie podnieśli swoje umiejętności językowe (językiem projektu był angielski), nie wychodząc z domu mieli okazję „ podróżować” do Hiszpanii i Turcji i Polski poznając ludzi, tradycje. Istotnym czynnikiem motywującym uczestników był czas pandemii i izolacji domowej. Niesamowite było słyszeć słowa wsparcia poszczególnych członków, pocieszania się nawzajem, rozmów, wspólnego śpiewania piosenek online!

Nie wychodząc z domu można się nauczyć ważnych rzeczy….i ratować świat……. Zwiększając świadomość eko – logiczną. Moda EKO? Logiczne!

Linki:

https://www.flipsnack.com/RaquelRGprofile/eco-logical-and-tendry-newspaper.html?fbclid=IwAR2Y9roC5D1xSYGHJIRBSCT5-ULt5gLpOfQkTc8RmR9MRW6vKn1wPNBkUvA – link do wirtualnej gazety część 1

https://www.flipsnack.com/RaquelRGprofile/eco-logical-and-trendy-volume-7-8.html?fbclid=IwAR2RNCtx1V7WV8pdx_aW1f9f_CXfy7s4HCIO9zQorOyXqBJQhILgajWIkKc – link do wirtualnej gazety część2

https://vimeo.com/425631567 – filmik promujący

https://padlet.com/belfery/ecotrendy – materiały ze zdjęciami

https://www.facebook.com/ecologicalandtrendy/ – strona projektu na FB

Źródło: Marcin Hościłowicz III Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Alfreda Lityńskiego w Suwałkach